Asi nikdo se nebude pÅ™Ãt o tom, že znalosti, které se dÄ›ti nauÄà na základnà škole, jsou pro nÄ› velmi důležité. Koneckonců napÅ™Ãklad bez Ätenà a psanà se dnes zkrátka neobejdeme, o matematice ani nemluvÄ›. Jen málokdo vÅ¡ak zvažuje, jaké výhody vlastnÄ› Å¡kolnà docházka má. To je pÅ™itom s nárůstem dÄ›tà vyuÄovaných doma velmi důležité.
Â
O tom, co dÄ›tem pÅ™inášÃ, jsme se mohli pÅ™esvÄ›dÄit bÄ›hem epidemie covidu, kdy mÄ›ly dÄ›ti v podstatÄ› po dva roky domácà výuku. JistÄ›, uÄili je ti samà uÄitelé, jen tÅ™Ãda probÃhala virtuálnÄ›, pÅ™es internet. Poté, co byla omezenà zvednuta, se vÅ¡ak ukázalo, jaké následky toto na dÄ›tech mÄ›lo.
Â
Â
JednÃm z tÄ›ch, které je zasáhly nejvÃce, bylo samozÅ™ejmÄ› zhorÅ¡enà prospÄ›chu. TÃm trpÄ›li nejvÃce studenti maturitnÃch roÄnÃků a také ti, kteřà se chystali na pÅ™ijÃmacà zkouÅ¡ky na stÅ™ednà školy. Mnozà z nich tak mÄ›li mnohem horÅ¡Ã výsledky, než by tomu bylo, kdyby mÄ›li klasickou Å¡kolnà docházku.
Â
Ukázalo se vÅ¡ak, že znalosti nebyly jediné, co nechozenÃm do Å¡koly trpÄ›lo. SnÞily se také sociálnà dovednosti dÄ›tÃ, tedy schopnost jednat se svými vrstevnÃky, se kterými majà spoleÄného jen to, že navÅ¡tÄ›vujà spoleÄnou instituci. PÅ™itom i to je velmi důležitou pÅ™Ãpravou do budoucna, neboÅ¥ v podstatÄ› to samé je Äeká v zamÄ›stnánÃ.
Â
Â
SnÞila se také ochota k respektovánà daných pravidel. Žáci mÄ›li problém navrátit se k pevnÄ› danému rozvrhu, který je na Å¡kolách běžný. I to je vÅ¡ak nutné. Koneckonců v práci také budou muset být v danou dobu a plnit zadané úkoly tak, jak nejlépe dovedou.
Â
Co nám to tedy Å™Ãká? PÅ™edevÅ¡Ãm to, že Å¡kolnà docházka rozhodnÄ› má svá pozitiva. SamozÅ™ejmÄ› je jasné, že nemusà vždy vÅ¡e probÃhat hladce. Setkat se můžeme napÅ™Ãklad se Å¡ikanou, která je bohužel jeÅ¡tÄ› dnes na mnoha Å¡kolách pÅ™ehlÞena, a Äasto musà odejÃt ze Å¡koly Å¡ikanovaný žák namÃsto tÄ›ch, kteřà jej Å¡ikanujÃ. I pÅ™esto vÅ¡ak z výše uvedeného jasnÄ› vyplývá, že výhody znaÄnÄ› pÅ™evažujà nad nevýhodami. A toho bychom si mÄ›li být vÄ›domi.