Vzdělávání na pracovišti


VÅ¡ichni jsme proÅ¡li nÄ›jakým stupnÄ›m vzdÄ›lání: základní Å¡kolou, uÄiliÅ¡tÄ›m, stÅ™ední nebo vysokou Å¡kolou. Mohlo by se zdát, že by to na jeden život mohlo staÄit, ovÅ¡em stává se, že získáte takovou pracovní pozici, u níž sice bude vaÅ¡e vzdÄ›lání dostaÄující, ne vÅ¡ak tak obor. Ve vaÅ¡em novém zamÄ›stnání se mohou zabývat urÄitým specifickým programem (bankovnictví, pojiÅ¡Å¥ovnictví, výroba specifických produktů, zdravotnictví, úÄetní a daňoví poradci, a mnoho jiných), a k tomu bude zapotÅ™ebí urÄité dovzdÄ›lání. Ono to totiž v dneÅ¡ní dobÄ› není nic nezvyklého. Jak toho docílit, abyste – mnohdy o finanÄnÄ› velmi zajímavé místo – nepÅ™iÅ¡li?

Obchodní seminář

Pomohou různé typy vzdÄ›lávání pÅ™i zamÄ›stnání. Velká Äást firem a spoleÄností se stará o další rozvoj a vzdÄ›lávání svých pracovníků. A to proto, že se jim to vyplatí. Investice, vložené do zamÄ›stnanců v oblasti vzdÄ›lávání, se vrátí formou vyšší produktivity práce, pÅ™i Äemž využívání nových znalostí pÅ™i tom bude hrát důležitou roli.

VzdÄ›lávání může probíhat jednorázovými výcviky, semináři, kurzy, workshopy, outdoorové Äi teambuildingové programy. Anebo se nÄ›kdy musí stÅ™edoÅ¡kolák pÅ™ihlásit na vysokoÅ¡kolské studium a absolvovat je dálkovÄ› pÅ™i práci. Firma má zpravidla již provedenou analýzu vzdÄ›lávacích potÅ™eb a definované cíle vzdÄ›lávání, a pokud nejste v tomto ohledu příliÅ¡ silní v kramflecích, dovzdÄ›lání vás nemine.

OvÅ¡em není proÄ věšet hlavu. Velmi Äasto tyto různé doÅ¡kolovací aktivity probíhají v pracovní dobÄ›, anebo o víkendech v příjemných Å¡kolicích centrech. Berte to pozitivnÄ›, neboÅ¥ se tak můžete lépe seznámit i se svými kolegy a vaÅ¡e spolupráce ve spoleÄnosti pak bude mnohem snazší. A to, co se nauÄíte, můžete dobÅ™e zpeněžit.

Vysokoškolské vzdělání

Vzdělávání, vyplývající ze zákoníku práce

Velmi Äasto následné vzdÄ›lávání probíhá v oblasti bezpeÄnosti práce. V tomto případÄ› vzdÄ›lávací povinnost vyplývá přímo ze zákoníku práce a různých Å¡kolení se musí pravidelnÄ› úÄastnit jak vedoucí pracovníci, tak i zamÄ›stnanci. Dále ZP ukládá povinnost Å¡kolení požární ochrany, proÅ¡kolování Å™idiÄů referentů, Å¡kolení k zacházení s chemickými látkami a nebezpeÄnými odpady.

Proč je pro děti škola důležitá


Asi nikdo se nebude přít o tom, že znalosti, které se dÄ›ti nauÄí na základní Å¡kole, jsou pro nÄ› velmi důležité. Koneckonců například bez Ätení a psaní se dnes zkrátka neobejdeme, o matematice ani nemluvÄ›. Jen málokdo vÅ¡ak zvažuje, jaké výhody vlastnÄ› Å¡kolní docházka má. To je pÅ™itom s nárůstem dÄ›tí vyuÄovaných doma velmi důležité.

 

O tom, co dÄ›tem pÅ™ináší, jsme se mohli pÅ™esvÄ›dÄit bÄ›hem epidemie covidu, kdy mÄ›ly dÄ›ti v podstatÄ› po dva roky domácí výuku. JistÄ›, uÄili je ti samí uÄitelé, jen třída probíhala virtuálnÄ›, pÅ™es internet. Poté, co byla omezení zvednuta, se vÅ¡ak ukázalo, jaké následky toto na dÄ›tech mÄ›lo.

 

v dobÄ› covidu se dÄ›ti uÄily doma

 

Jedním z tÄ›ch, které je zasáhly nejvíce, bylo samozÅ™ejmÄ› zhorÅ¡ení prospÄ›chu. Tím trpÄ›li nejvíce studenti maturitních roÄníků a také ti, kteří se chystali na pÅ™ijímací zkouÅ¡ky na stÅ™ední Å¡koly. Mnozí z nich tak mÄ›li mnohem horší výsledky, než by tomu bylo, kdyby mÄ›li klasickou Å¡kolní docházku.

 

Ukázalo se vÅ¡ak, že znalosti nebyly jediné, co nechozením do Å¡koly trpÄ›lo. Snížily se také sociální dovednosti dÄ›tí, tedy schopnost jednat se svými vrstevníky, se kterými mají spoleÄného jen to, že navÅ¡tÄ›vují spoleÄnou instituci. PÅ™itom i to je velmi důležitou přípravou do budoucna, neboÅ¥ v podstatÄ› to samé je Äeká v zamÄ›stnání.

 

ve Å¡kole se uÄíme mnoha dovednostem

 

Snížila se také ochota k respektování daných pravidel. Žáci měli problém navrátit se k pevně danému rozvrhu, který je na školách běžný. I to je však nutné. Koneckonců v práci také budou muset být v danou dobu a plnit zadané úkoly tak, jak nejlépe dovedou.

 

Co nám to tedy říká? PÅ™edevším to, že Å¡kolní docházka rozhodnÄ› má svá pozitiva. SamozÅ™ejmÄ› je jasné, že nemusí vždy vÅ¡e probíhat hladce. Setkat se můžeme například se Å¡ikanou, která je bohužel jeÅ¡tÄ› dnes na mnoha Å¡kolách pÅ™ehlížena, a Äasto musí odejít ze Å¡koly Å¡ikanovaný žák namísto tÄ›ch, kteří jej Å¡ikanují. I pÅ™esto vÅ¡ak z výše uvedeného jasnÄ› vyplývá, že výhody znaÄnÄ› pÅ™evažují nad nevýhodami. A toho bychom si mÄ›li být vÄ›domi.